COMPOSITEUR & ARTISTE

Jean-Benoît DUNCKEL

When François Ozon required a soundtrack for Été 85 (a.k.a. Summer Of 85), a coming-of-age drama that became a highlight of Cannes 2020’s Official Selection, the director turned to musician and composer Jean-Benoît ‘JB’ Dunckel, the studio-savvy half of the legendary electronic pop duo AIR and a creator of outstanding film scores in his own right.
“François liked AIR, and my previous soundtracks,” Dunckel explains. “We both pay attention to style and aesthetics, to create something that can be disturbing, beautiful, melancholic, even dark.”
AIR were also soundtrack specialists, starting in 1999 with the score for Sofia Coppola’s debut film The Virgin Suicides, which led to the duo contributing to Coppola’s next two films Lost In Translation and Marie Antionette. Their last album to date, 2014, Music For Museums, was also a commission, from the Palais des Beaux-Arts de Lille for its Open Museum project. Dunckel has continued to make solo pop albums – most recently the expansive pop odyssey H+, released in 2018 – and with collaborators under different aliases, including Tomorrow’s World and Starwalker, but he mainly relishes the challenge of soundtracks.
“I like to be driven,” he admits. “And collaborations drive me more, because I must serve the emotion that people want. I am always learning about my music-making, and I feel I’m making more progress with movies than with pop albums.”
Dunckel’s experiences in digital sound and production has given him a distinct advantage and alongside Été 85, Dunckel composed the soundtracks for two other films in 2020; the offbeat drama Poissonsexe (a.k.a. Sexfish) and the politically-charged Netflix documentary Capital In The 21st Century. He has also written the music for the Netflix series Mytho, directed by Fabrice Gobert, for leading brands such as Hermes and Van Cleef and for the software company Ubisoft. His next original film music will appear in early 2021, for director Aino Suni’s heady teenage drama A Girl’s Room, and is working on his third score for director Oliver Babinet.
Whatever the medium, Dunckel’s love and understanding of music composition shines through. “I think what people like in music is the ability to leave earth, like a bird,” he concludes. “To have this moment, in the clouds, and stop thinking about problems. Music is that little bit of paradise.”

In 2021 : JB has been nominee for the Best Original Score of the Year @ CESARS (France), for his work on « ETE 85 » directed by Francois Ozon.


Jean-Benoît Dunckel est aussi connu pour être membre, et compositeur du duo de pop électronique iconique AIR. Il a collaboré avec de nombreux artistes, comme Beck, Charlotte Gainsbourg, Françoise Hardy, Bardi Johannsson..
Son expérience cinéma débute avec AIR et la mythique BO du film « VIRGIN SUICIDE » de Sofia COPPOLA en 1999. Les années suivantes, le groupe enchaine les albums (Moon Safari, 10,000 Hz Legend, Talkie Walkie, Pocket Symphony..) et multi-synchronise des titres dans les films et séries du monde entier (« LOST IN TRANSLATION », « MARIE ANTOINETTE », « LES EXPERTS », « GOSSIP GIRL »..).
JB débute alors des expérimentations musicales et visuelles avec l’artiste vidéo Jacques Perconte, et poursuit seul et sous son nom, son envie de travailler pour le cinéma et enchaine les projets dans ce sens.
Sa musique est atmosphérique, mélancolique, emprunte aux fondamentaux de la pop et de l’electronica, façonnée dans son splendide studio Atlas (Paris) avec sa collection de synthétiseurs. « Je pense que ce que les gens aiment en musique, c’est la capacité de quitter la terre, comme un oiseau » précise t il avec beaucoup de poésie.
En 2020, Jean-Benoît Dunckel travaille sur le drama « POISSONSEXE » et le documentaire Netflix « LE CAPITAL DU XXIe SIECLE » tiré du succès littéraire de Thomas Piketty et réalisé par l’australien J. Pemberton.
On retrouve aussi JB sur les musiques originales de la déjà culte série Netflix « MYTHO », réalisée par Fabrice Gobert, dont la Saison 2 sortira fin 2021.
Il collabore également avec le réalisateur français François OZON qui lui confie la BO de son film « ETE 85 ». Ce travail lui vaudra une nomination pour la meilleure musique de fil m de l’année, aux CESAR 2021.

 


AUDIO SELECTION

ACTUALITE

  • SERIE NETFLIX « LES 7 VIES DE LEA »   | 8×52″ (en post production)
  • FILM « TIGRU » d’Andrei Tanase (en post production)
  • FILM « NORMALE » de Olivier Babinet (en post production)
  • FILM « A GIRL’S ROOM » d’Aino Suni  (en post production)

FILMOGRAPHIE

  • SERIE ARTE « MYTHO » S2 de Fabrice Gobert  | 8×52″ | 2021.
  • FILM « UN ETE 85 » de François Ozon | 2020 | 🎧  
  • FILM « POISSON SEXE » d’Olivier Babinet | 2020 | 🎧
  • SERIE ARTE « MYTHO » S1 de Fabrice Gobert | 2019 | 8×52″ 
  • FILM « CAPITAL IN THE 21st CENTURY » de Thomas Piketty et J. Pemberton | 🎧
  • FILM « K-O » de Fabrice Gobert | 2017 | 🎧
  • FILM « SWAGGER » de Olivier Babinet | Cannes 2017 | Nommé au César du Meilleur Doc 2017 | 🎧
  • FILM « SUMMER » d’Alanté Kavaïté | Director Prize @ Sundance 2015 | 🎧
  • FILM « JE M’APPELLE MMM » d’Agnès B.
  • FILM « PIONEER » de Erik Skjoldbjærg 2013 | Musique composée par AIR
  • FILM « QUARTIER LOINTAIN » de Sam Garbarski 2010 | d’après le manga de Jirō Taniguchi.
  • FILM « LE VOYAGE DANS LA LUNE » de G. Méliès 2011 | Musique (re)composée par AIR.
  • FILM « VIRGIN SUICIDE » de Sofia Coppola 1999 | Musique composée par AIR | 🎧

🎧 : BO disponible en cliquant sur le casque audio.

SOCIAL & AUDIO-STREAM

ZONE TELECHARGEMENT